onsdag 3 oktober 2012

10 månader

Alva 10 månader


♥ Under den här månaden så har Alva varit sitt goa, härliga underbara jag. Nöjd & glad för det mesta. Men vilja har hon ju ändå & om det är något hon inte vill så visar hon det, hon avskyr tex att dricka vatten & det hörs kan jag lova. Hon är inte längre rädd för främlingar utan hon tycker att det är roligt med nya människor, hon kryper med glädje fram för att studera personen i fråga. 
 ♥ Dagen före 9 månader så började ju lilla fröken krypa & det är något som hon har fortsatt med under den här månaden. Nu går det fort & hon kryper gärna iväg själv utan mig. Jag tror att hennes harmoniska jag & att hon började krypa har med varandra att göra för det började i princip samtidigt.

♥ Att resa sig upp mot möbler mm började hon ju också med tidigare, nu kryper hon till olika ställen & hon reser sig mot allt som går & sedan går hon utefter möbeln (vilket hon också har gjort tidigare men jag minns inte om jag har skrivit det =)).
Den 2/9 vakande jag av att hon stod upp i sin spjälsäng. Hon har tidigare tagit sig från sittande till stående & från liggande till sittande men nu gjorde hon allt & så har månaden fortsatt.
När hon vilar under dagen så måste hon numera ligga i sin spjälsäng eller i vagnen, jag vågar inte ha henne i våran säng i och med att hon förflyttar sig blixtsnabbt.

 ♥ 12/9 Alva klappar händerna
 14/9 Alva vinkar
Detta gör hon när hon vill inte alltid när man själv vill att hon ska göra det =))
♥ I mitten av månaden var det premiär tur till öppna förskolan för hösten. Alva älskade det så det har blivit så att vi går 1 gång i veckan.

 ♥ Vi leker en varsågod & tack tack lek som Alva tycker är väldigt rolig. Hon härmar Tack tack med ack ack =))

 ♥ Hon har upptäckt att man kan slå med handen på bordet så det gör hon gärna

 ♥ 22/9 En av framtänderna i överkäken kikar fram
23/9 En av tänderna i nederkäken tittar fram, jämte ena framtanden.
 Det betyder att Alva har 6 tänder nu, ja 2 är ju visserligen på väg upp. 4 tänder & 2 nykläckta =))

 ♥ Alva har börjat gå med lära gå vagnen & jag tycker att det går riktigt bra. Hon kan gå från sitt rum (ute i hallen) in till soffan själv med vagnen. Däremot så kan hon inte vända.
Hon gillar även att gå när man håller i hennes händer.

 ♥ De sista dagarna har hon blivit ledsen när vi lägger henne i hennes säng för natten. Jag vet inte om det beror på trötthet eller om det är någon fas. Det brukar gå ändå men man får lägga ner henne ett par gånger & ge henne nappen som hon spottar ut när hon reser sig upp. Det konstiga är att det funkar kanonbra vid vilopauserna på dagen.

 ♥ Hon säger Ma Ma Ma Ma Ma Ma =))

 ♥ Alva är numera 72,9 cm lång & väger 10035 g

 ♥ Hon kan peka på vissa saker om man frågar var är tex ögat. Detta kan inte alltid göras på beställning utan hon gör det när hon vill.

Det känns som att det har hänt mycket under den här månaden. Från att hon började krypa så känns hon helt plötsligt så stor. Det är så roligt att se hur hon utvecklas & jag är så tacksam för att jag får vara hemma tillsammans med henne. Jag njuter  ♥
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar