söndag 27 oktober 2013

Förlossningen


När fick du reda på att du var gravid ?
14 Januari

Hur gammal var du ?
30 år

Hur tog ni det (du & din partner) ?
Vi blev jätte glada, hela familjen =)) Det var både väntat & oväntat, vi visste ju att vi ville ha en liten till men vi trodde inte att det skulle gå så pass fort som det gjorde.

Mådde du mycket illa ?
Nja, jag mådde illa fram till ca v.18 men jag kräktes aldrig.
Däremot så hade jag avsmak för viss mat & tålde inte äckliga lukter utan att klökas.

Hade du mycket halsbränna ??
Inte mycket men jag hade det vid flera tillfällen, speciellt i slutet av graviditeten

Var du känslig ?
Ja....=))
De vanliga känslorna * 1000 ungefär

När kände du bebisens första sparkar ?
Jag kände lite lätt fisksprattel vid några tillfällen i v.13.
I v.16 blev det mer bökande & buffande i magen, sedan kände jag fosterrörelser varje dag från v.19 - 20.

Var du ofta orolig ?
Nej, inte ofta men visst hände det vid några tillfällen.
Min största rädsla var att det skulle vara något fel på barnet eller att den el jag skulle skadas vid förlossningen.

Sparkade bebisen mycket ?
Lagom mycket =))
Jag var aldrig direkt besvärad av det, det var bara mysigt ♥

Fick du bristningar ?
Nej

Gick du upp mycket i vikt ?
Några kilon från inskrivningsvikten, men sen gick jag ner runt 8-10 kg i början av graviditeten.

Blödde du någon gång ?
Ja, jag hade lite blödningar vid några tillfällen i början av graviditeten

Hur många ultraljud gjorde du ?
 9 st har jag för mig

Hur ville du att din förlossning skulle se ut ?
Snabb, smidig & helst utan att ta eda, jag var dock inte lika anti till att använda det den här gången.
Jag tänkte inte så mycket på de egentligen, det blir som det blir när man väl är där =))

Vad fick du för smärtlindring ?
Lustgas

Hur började din förlossning ?
Jag upptäckte att det kom lite slemblandat blod i samband med ett toalettbesök på morgonen vid kl 06. Efter någon timme så började jag få lätta värkar som senare ökade i styrka.

Hur många timmar tog din förlossning ?
Det beror på vad man räknar ifrån =))
Mina lättare värkar började ju ca vid 07:30 - 08:00
Jag kom in & blev kopplad till ctg vid 08:30, det är 3 timmar & 14 min före hon föddes.
Jag blev inskriven på mitt förlossningsrum & kom in ca 11:10 & det är 1 timme & 4 minuter innan hon föddes.
Vattnet gick 11:50 & strax därefter tilltog värkarna något extremt, & det är 24 min innan hon föddes.

Hur mycket var du öppen när du kom in ?
Vul visade 2-3 cm men läkaren sa att den alltid visar några cm fel så jag & läkaren räknade med ca 4-5 cm

Dragen med sugklocka ?
Nej

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen ?
4 min

Blev det komplikationer ?
Nej, men om inte krystvärkarna hade kommit igång så fort så hade det blivit ett akut snitt, min stora fasa. Detta pga att det var en massa blod i fostervattnet.

Vad tyckte du var jobbigast ?
Värkarna efter att fostervattnet hade gått, de är inte att leka med !!

Var du rädd för något ?
Att jag skulle behöva sövas eller att jag skulle dö. Jag var även rädd för att det skulle uppstå komplikationer som skulle göra att bebisen fick syrebrist.

Skrek du ? 
Nej det tror jag inte, men jag frustade nog lite =))

Hur många var inne i förlossningsrummet ?
Förutom mig så var det 1 barnmorska & 1 undersköterska/barnsköterska.
När vattnet gick & de såg att det var blodblandat så kom det in ca 4 st till varav 1 var läkare.

Hade du någon nära med dig?
Nej, men det gick ju bra ändå =))

När var bebisen beräknad att komma ?
7/9 enligt ul

När kom bebisen?
9/8

Vad var vikt & längd på bebisen?
3725 g & 49 cm lång

Kön:
Flicka

Namn:
Alicia Miranda Lo

Hur gammal är bebisen nu ?
2 ½ månad

Vad tyckte du om förlossningen ?
Jag tycker att den var helt fantastisk =)) Det är helt sjukt hur man går in i sig själv & att kroppen vet precis vad den ska göra, man bara "hänger" med. Naturligtvis så gjorde det fruktansvärt ont & det var bökigt just då men så här i efterhand är min upplevelse enbart positiv !!
Lite tråkigt att Tony inte fick vara med, men det gick bra ändå =))

När kommer nästa barn ?
Det blir inga fler barn här =)) Vi är nöjda & glada med de 3 vi har !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar