onsdag 11 september 2013

1 månad

Alicia 1 månad


En hel månad (9/9) har passerat & vi har fått spendera den med vår nya lilla familjemedlem.
Alicia som hade väldigt bråttom att komma ut till oss skulle egentligen ha varit född häromdagen (7/9). Men med tanke på att hon "krånglade" med nästan alla ul & när hjärtljuden skulle mätas vid bm besök så ville hon väl vara lydig den här gången =))
Dagen före hennes födelse var jag & barnen hos en kompis & när vi gick därifrån så sa min kompis att vi får hoppas att bebisen kommer rätt snart då (jag var trött & hade ont de sista veckorna).
Helst imorgon svarar jag då =)) & så blev det ju =))

När vi kom hem från neo så blev det en del besök till barn & ungdomsmedicinska mottagningen inne i stan (Hälsan). Jag upplevde nämligen att lilla fröken blev gulare så då var de tvugna att ta prover mm. Bilirubinet hade ökat men det var inte över gränsen för att behöva sola, tack & lov !!

Det blev även 2 besök till röntgen på Ryhov, detta för att kolla Alicias njurar & njurbäcken. Om ni minns att jag har skrivit att de såg att det var något förstorat på ul undersökningarna när jag väntade henne.
Den första undersökningen gick bra, allt såg bra ut & var utan anmärkning, nu väntar vi svar från den andra som vi var på i förra veckan.

Men i övrigt så har vi en liten pigg tjej =))
Hon växer på bra & äter som hon ska.
Hon är precis som sina syskon väldigt stark i nacken.



Även den här gången så blir det en liten flaskbebis.
Jag hade bestämt mig för att kämpa extra mycket med amningen men så blev det inte. Anledningen till det är för att hon knappt orkade "tutta" så efter ca 4 dagar bestämde jag mig för att pröva med flaskan. Hon hade sonden kvar hela tiden & det skulle hon ha fått ha tills hon lärde sig & orkade äta ordentligt. Med andra ord så hade jag kämpat med amningen så hade jag garanterat legat kvar minst 1 vecka till på neo & för mig var detta helt otänkbart !!
Nu menar jag inget illa mot personalen för de var fantastiska så för den sakens skull hade jag kunnat vara kvar.
Men som det var hade jag 2 barn till här hemma som väntade & längtade & det dåliga samvete jag kände för att inte få vara här höll på att knäcka mig.
Så då tog jag beslutet att sluta amma !!
Jag pumpade lite istället & har försökt amma lite sen vi kom hem men nu vill Alicia inte ta rätt tag & hon släpper ideligen.

Vi märker att Alicia är vaken mer & mer & att hon precis i slutet av den här levnadsmånaden kan följa ett föremål med ögonen.
I & med att hon är 1 månad tidig så kan hon bli lite "senare" i utvecklingen, men det är inget som säger att det måste bli så.

Precis som sina syskon så verkar hon ha lite magont & hon kräks litegrann. Däremot så verkar hon inte ha lika ont som de hade, det har hittills inte behövts några magdroppar.
Hon skriker inte speciellt mycket men när hon väl tar i & gör det så låter det bedrövligt =))
Som en häxas avgrundsvrål =))
 Hennes sovplats nattetid är just nu mellan mig & Tony.

Det är en stor omställning med en ny liten familjemedlem & den som det märks tydligast på är Alva. Hon är just nu en hyperaktiv liten flicka som låter så högt att öronen nästan trillar av & hon gör precis allt som hon inte får.
Men hon älskar att klappa på & vara med Alicia. Om hon skriker så kommer Alva fort springande med hennes napp.
Som min syster har sagt så tar det runt 3 månader innan man helt har vant sig vid allt det nya som det innebär att få en ny familjemedlem.

Vår fina lilla 3:a har blivit välkomnad av hela familjen, alla vill vara med & sköta om henne & gosa med henne.
Vår fina Alicia ♥



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar