söndag 16 februari 2014

6 månader

Alicia 6 månader


I ett halvår har vårt "lilla spöke" funnits hos oss nu, fantastiska lilla själ ♥
Ett halvår går så mycket fortare än vad man tror. Det känns som att Alicia har funnits hos oss jämnt.
Varje månad så händer det en massa nya saker & lilla fröken utvecklas för fullt men ändå så upplever jag att just den biten går lite långsammare än med mina andra 2. Så på just den punkten får jag väl säga att bvc sköterskan har rätt :) Hon är lite "senare" än de andra 2. Hon skulle ju egentligen bara vara 5 månader nu, så på bvc går man efter det under hela det första året.
Så jag tror att hon trots allt är "för tidig" trots sin födelsevikt !!

 ♥ Man märker att Alicia har blivit starkare i kroppen, hon gör som en "spark/hopp rörelse" när hon ligger i babygymet, i sängen el sitter i babysittern. Detta gör så att hon förflyttar sig uppåt, oftast så gör hon så när hon är hungrig el när hon inte vill vara kvar på samma ställe längre, eller för att få tag på en leksak som ligger en bit ifrån.

♥ Den 17/1(ca 5½ månad gammal) bytte vi ut 1 mål ersättning mot mild havregröt

 ♥ Babysittern slutade vi använda runt mitten av månaden, vi försöker att ha henne så mycket som möjligt på golvet. Både på rygg & mage. Det har ju pratats mycket om just det, att föräldrar nu för tiden har sina små alldeles för mycket i babysitter, gåstol, babygunga osv. Det är jätte viktigt att de får ligga ner på golvet & träna kroppen !!

♥ Jag tycker att Alicia fortfarande är en väldigt nöjd & glad liten tjej :) jag får oftast väldigt mycket gjort på dagarna & hon finner sig i det mesta :). Jag får ofta höra att hon är så nöjd & glad, men sen har hon ju sina dåliga dagar me :)

♥ 2 ggr under månaden har hon blivit passad av Mormor Mi (Marie) & det har gått jätte bra. Vid ett annat tillfälle så passade Elin henne när jag skulle hämta Alva & det hade också gått bra.
Hon har bara visat lite tykänslighet vid något tillfälle, bla mot Henrik.

♥ Hon älskar att titta på Ted & Alva & allt som de gör

♥ Hon griper för fullt efter allt & allt som hon får tag på ska till munnen :)


♥ Runt 5½ månad rullade hon runt från rygg till mage i sängen, där det kan ha varit lite lutning.
Efter det så har man sett hur hon har vridit sig i sidled på golvet & även lagt sig på sidan. Den 5/2 rullade hon runt från rygg till mage på golvet & detta fortsatte även någon dag senare. Träning ger färdighet :)

♥ En dag satte jag Alicia i hennes matstol samtidigt som jag skulle klä av Alva ytterkläderna, då började hon gunga fram & tillbaka med kroppen. Då gjorde jag & Alva likadant nere på golvet & det tyckte Alicia var jätte roligt :) Hon tycker även om när man kastar upp henne lite grann i luften & sen fångar henne, eller när man blåser & kittlar henne vid halsen.

♥ Den 27/1 skadade hon sin lilla arm, ja el Alva sakade den :( Hon fick något som kallas för piglux

♥ Den 29/1 visade Alicia för första gången att hon inte längre ville ligga ner i liggdelen på vagnen. Hon var inte nöjd. Strax efter så bytte vi till sittdelen & det fungerar kanon bra :)

♥ När det gäller Alicias sovande så går det också bra tycker jag. Jag har oftast lagt henne i vagnen när hon vill vila men sen liggdelen togs bort så har vi nu börjat lägga henne i hennes säng när hon ska sova. Det fungerar hittills bra. Ibland somnar hon i famnen men hon kan somna själv i vagn/säng & det är super skönt !! Visst kan det ta några minuter ibland & hon kan gnöla men oftast så går det väldigt smidigt.
Den 8/2 så fick hon börja sova i sin spjälsäng inför natten, innan har hon sovit mellan oss. Detta går bra & hon kommer över till oss när hon sa äta.

♥ Alicia har fått lite frukt några timmar efter gröten, den 5/2 så började jag även ge mat till henne & det går sådär. Hon äter men är inte överförtjust i det.
Hon äter även 1-2 ggr per natt (ersättning).....vilket inte är så roligt. 

Alicia är en sprudlande liten go unge som man bara vill krama & pussa på ♥
Våran lilla minsting  ♥
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar